Matnäthandeln ökar på grund av Coronaviruset
Alltfler personer i Sverige väljer att handla mat via nätet med hemkörning, istället för att handla själva. Detta på grund av rädsla av att smittas av Corona-viruset. Samtidigt märker matnäthandeln av detta och inför sina egna försiktighetsåtgärder
I takt med att coronautbrottet växer köper nu allt fler sin mat på nätet. ”Förra veckan var den högsta försäljning vi haft någonsin på e-handeln”, säger Coops presschef Tobias Rydergren till TT.
Det hamstras och handlas, både i butik och på nät. Näthandlare vittnar om ett uppsving, bland dem Mat.se som har fullt upp att ta emot och leverera ut matbeställningar från lager.
“Vi går på högvarv, säger verksamhetschef Ludvig Anderberg på Mat.se. Vi ser en ny kundtillströmning. Kunder som aldrig tidigare handlat hos oss som väljer att inte gå till en fysisk butik.”
Försiktighetsåtgärder hos Mathem
Även Mathem har fullt upp.
“Vi ser ett ökat tryck. Leveranser fullbokas snabbare”, bekräftar kommunikationsansvariga Lotta Olofsson till TT.
Mathem har också infört försiktighetsåtgärder vid hemleverans av mat:
- Ingen fysisk kontakt vid leverans.
- Ingen in i kylen-leverans till hemtjänstbrukare.
- Inga returer såsom pant, Mathem-kassar eller PostNord-paket.
- Ingen försäljning av de varor som enligt lag kräver legitimationskontroll vid leverans exempelvis tobak, alkohol och läkemedel.
- Ingen returnering av köpta varor.
Noggranna rutiner på Mathem
“På Mathem har vi noggranna rutiner i hela verksamheten kring hygien och städrutiner. Alla våra chaufförer säkerställer god handhygien, bland annat genom att använda handsprit. Vi har dessutom utökat våra städrutiner i leveransbilar, på våra lager och kontor”, säger Mathem i ett pressmeddelande.
Mathem fullbokade i Stockholm
På Mathems hemsida informeras också om den höga belastningen som företaget har i Stockholm:
Kära kund, vi är fullbokade för leverans i Stockholm med omnejd till och med söndag, det finns tider kvar för leverans från måndag 16/3. Allt gott /MatHem.
Källor: TT och Mathem