Amazon väntas lägga bud på franska Carrefour

Amazon spenderade inte 13,7 miljoner dollar på livsmedelskedjan Whole Foods för att driva trafik till sin sajt. Ryktena om att Amazon nu planerar ett bud på franska Carrefour handlar om något större, nämligen e-handelsföretagens intåg i den fysiska världen, skriver Mikael Törnwall i en kommentar i SvD.

23 år efter att Jeff Bezos lanserade sin digitala bokhandel Amazon.com och efter mer än två decennier med hype kring e-handel står de fysiska affärerna för mer än 90 procent av all konsumtion. Världens största varuhuskedja Walmart är fortfarande mer än tre gånger större än Amazon. Utvecklingen går alltså mycket långsamare än vad experterna spådde för 10 år sedan, skriver han.

Amazon har varit skickliga på att expandera sin bokhandel till ett globalt digitalt varuhus som säljer allt möjligt. Grundaren Jeff Bezos inser sannolikt att om han på allvar vill utmana Walmart måste han vara där merparten av alla pengar spenderas. Och det är i butikerna.

Prispressen på nätet är brutal, vilket bland annat visar sig i att det digitala Amazon har betydligt lägre vinstmarginal än Walmart.

Vissa varor som är enkla att hantera lämpar sig väl för e-handel, till exempel böcker och dataspel. När det gäller andra kategorier som kläder och livsmedel söker branschen fortfarande efter en modell som är uthållig och lönsam.

Kankse kan man dra slutsatsen att konkurrensen plötsligt blev ännu tuffare. Amazon som är ett av världens mest innovativa företag har redan visat att de är redo att ta sin uppfinningsrikedom till sina fysiska butiker.

I de nyöppnade bokaffärerna som finns på en handfull platser i USA experimenterar Amazon med nya koncept, med ett mindre sortiment som i stället exponeras tydligare. Vill du ha en titel som inte finns i lager är det bara att säga till så skickas den hem till dig, avslutar Miakel Törnwall, SvD.

Källa: Svenska Dagbladet