AutoMat utsedd till Årets fria Servicehandlare

Dagabs Servicehandelsdagar blev i år ett helt digitalt event på grund av Coronapandemin. Priser för årets butiker delades dock ut som vanligt. Och priserna gick i år till skånska Handlar’n Dösjebro och östgötska AutoMat.

Efter att en jury hade bedömt ett stort antal nominerade butiker utifrån ett tiotal kriterier inom drift, affärsmannaskap och försäljning medellade Axfood vilka servicehandlare som fått året priser. Utöver äran fick de vinnande butikerna också diplom, blommor och en prischeck på 15 000 kronor.

AutoMat Årets Fria Servicehandlare

Till Årets Fria Servichandlare utses AutoMat. AutoMat grundades av Edvin Johansson 2018, när den första butiken i Ekängen i Linköping öppnade. Idag består kedjan av fem obemannade servicehandelsbutiker, men med ambition är att växa rejält.

Juryns motivering lyder: ”Butiken är en av de första att erbjuda ett helt nytt koncept inom servicehandeln, där konsumenten själv kan utför sina köp i den helt obemannade butiken. Edvin Johansson har visat på en stor entreprenörsanda och ambition genom att vidareutveckla ett franchisekoncept för att skala upp verksamheten. Genom detta pris vill vi hylla modet att tänka nytt och vi ser med spänning fram emot den den framtida utvecklingen.

– Det känns otroligt roligt att bli utsedd till Årets Fria Servicehandlare, och hedervärt att bli den första att motta priset med en obemannad livsmedelsbutik. I dagsläget har vi en hållbar verksamhet och nöjda kunder i fem butiker på olika orter, och under året är planen att öppna 10-15 till. Så vinstpengarna kommer att återinvesteras i verksamheten för att ta kedjan framåt, säger Edvin Johansson.

Årets Handlar’n-butik

Handlar’n Dösjebro tilldelas priset Årets Handlar’n-butik, och får priset för den resa som grundaren Magnus Westin med gjort sedan starten i maj 2018.

Juryns motivering lyder: ”Butiken drivs med ett stort engagemang och framåtanda där inget anses vara omöjligt. Genom att hålla en fräsch och välfylld butik där de erbjuder ett brett sortiment och en engagerad och serviceinriktad personal, främjar de Handlar´n som ett attraktivt varumärke och driver butiken framåt.

– Framgång kräver vilja och engagemang, och ett starkt team. Det har jag och min fru Sofia hittat i vår butikschef personal Fredrik och i hela personalstyrkan. Utan det hade det här inte varit möjligt, och med det ser vi också fram mot att i höst bygga ut både entré, tvätthall och lager för att öka kundnöjdheten och förbättra arbetsmiljön. Vi firar två år den 17 maj, och vinstpengarna kommer vi att använda för att göra den helgen extra speciell för våra kunder, säger Magnus Westin.

Källa och foto: Axfood