Efter crowdfunding kommer näthandel

Paradiset vill satsa på näthandel efter en framgångsrik crowdfundingkampanj.

Med en vecka kvar på sin framgångsrika crowdfundingkampanj där kedjan samlat in nästan 16 miljoner kronor av 24 möjliga har Paradiset nu planer på att expandera med en näthandel.

Det är på sin Facebook-sida som Paradiset annonserar planerna på att nästa år starta en näthandel, något som enligt dem de planerat för ända sedan starten. Planer som nu kan snabbas på med den stora pengainjektionen som crowdfundingkampanjen innebär.

Enligt vd och grundare Johannes Cullberg är näthandel ett snabbt sätt att få en större spridning i landet i jämförelse med motsvarande satsningar på fysisk handel.

– Vi vet att det finns intresse för oss i fler delar av landet. Ska vi bygga en fysik butik i taget så tar expansionen för lång tid. Vi får upp större volymer och kan ha ännu bättre priser. Det gör att vi konkurrerar ännu bättre gentemot andra aktörer. Svenskar är priskänsliga. Med näthandel i bilden blir vi också ännu mer intressanta för investerare, säger han till Dagens industri.

Exakt hur näthandeln kommer se ut är inte färdigutrett i nuläget men enligt Johannes Cullberg är Apotea, snarare än Mathem, en förebild eftersom Cullberg menar att Paradiset inte kan satsa på en modell med förluster under flera år.

I dagsläget är det också enligt Johannes Cullberg möjligt att de inte satsar på färskvaror utan bara produkter med lång hållbarhet. Leveranser samma dag är heller inget som Paradiset tittar på nu.

Källa: Dagens Handel