Fler handlar sin påskmat på nätet

En färsk undersökning Sifo gjort på uppdrag av Hemköp visar att svenskarna är mer benägna att handla sin påskmat på nätet i år jämfört med förra året. I åldern 16-55 år svarar 7 procent av svenskarna att de planerar att handla påskens mat online. I fjol var det bara 3 procent som tänkte e-handla sin påskmat.

Den främsta anledningen till att handla mat på nätet är enligt undersökningen att man spar tid (37 procent) , följt av bekvämligheten att slippa bära tunga kassar och en enklare planering av matinköpen.

– Vid storhelger som påsk ser vi att många väljer att handla i vår nätbutik. Möjligheten att spara sin inköpslista underlättar planeringen och spar tid. Den mest populära dagen att få maten hem är skärtorsdagen, säger Anna Åkesson, e-handelschef på Hemköp.

Att handla mat på nätet är populärast i storstäderna där tillgången är störst. Men malmöborna sticker ut och väljer att nästan enbart handla i butik.

Undersökningen genomfördes via webbenkät i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel i mars 2019. Antal respondenter var 1 151 stycken.

Källa: Hemköp