Matnäthandeln ökar men färdiga kassar minskar

Förra året ökade näthandeln för mat med 19 procent totalt, med en extra ökning under sista kvartalet med 23 procent. Men näthandel för färdiga matkassar tappade med åtta procent samtidigt som lösplocket växte rejält med 38 procent.

Matnäthandel har ökat i popularitet de senaste åren. Linas Matkasse, Mathem och Middagsfrid har fått sällskap av Axfood, Coop och ICA.

Den digitala livsmedelshandeln växte med 19 procent under 2017, enligt rapporten D-food-index från branschorganisationen Svensk digitalhandel.

Men rapporten visar att de olika koncepten matkassar, alltså färdiga middagslösningar som levereras hem, respektive lösplock, gick åt helt olika håll under året.

Försäljningen av matkassar minskade med åtta procent medan lösplocket växte med 38 procent. Trenden var tydlig även under årets första nio månader.

, sade då till Di Digital att de nya kunder som går över till att köpa livsmedel på nätet verkar föredra lösplock.

”Det finns sannolikt tillväxt även framöver för middagskassarna, men på kort sikt verkar de nya kunderna framför allt vilja handla på samma sätt som de gör i de fysiska butikerna”, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI Research och en av em som tagit fram rapporten.

D-food-index bygger på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.

Källa: DiGITAL