Nätmat.se vill vara ett Hemnet fast för mat

Mat på nätet har tagit fart. Nu växer floran av tjänster kopplade till nätmaten. Senast ut är Nätmat.se som jämför butikernas erbjudanden med hänsyn till deras EMV.

Sajten låter kunderna skapa en matkasse och jämföra vilken av nätmatsleverantörerna som erbjuder bäst pris, sortiment och leveransvillkor.

– Vi vill vara ett Hemnet fast för mat. Vi sammanställer all nätmat på ett ställe, säger Freddy Olsson, vd för Nätmat.se, till Icanyheter Update.

Tjänsten finns i hela landet och omfattar nätbutikerna hos Coop, Hemköp, Ica, Willys, Mathem och Mat.se. Nätmat.se har dock inget samarbete med nätbutikerna.

– Vi har träffat alla och har dialog med dem. Vår tjänst tar inte affären från dem, den är en möjlighet till nya affärer.

Varor som inte finns i alla butiker ersätts automatiskt utifrån kundens preferenser och tidigare beteende.

– Där kan jag sticka ut hakan och säga att vi är bäst i Sverige. Med några enkla knapptryckningar så får kunden det erbjudande som passar dem bäst, säger han.

Nätmat.se är inte ensamma på marknaden. Det finns mer etablerade konkurrenter, som Matspar.

– Matspar är duktiga, men de är mer fokuserade på pris än vad vi är. Vi vill ge kunden det bästa erbjudandet utifrån fler faktorer än bara pris, säger Freddy Olsson.

Källor: Ica Nyheter, Nätmat.se

 

Fakta | Nätmat

Nätmat är ett nystartat företag som samlar all nätmat under ett och samma tak. Kunden plockar själv sin matkasse utifrån vad denne tycker är viktigt och mest intressant – oavsett om det handlar om välkända varumärken, pris, ekologiskt eller något annat.

Så funkar det:

  • Många butiker har på senare år tagit fram egna varumärken. Det gör att man som konsument ibland har svårt att jämföra produkter och veta skillnaden mellan olika varor, det blir lite som att ”jämföra äpplen med päron”. Nätsmart har tagit hänsyn till detta så att sajten ibland ersätter kundens val av produkt med en likvärdig produkt. Detta för att köpet skall kunna genomföras på en och samma butik.
  • Är man inte nöjd med den ersatta produkten kan man själv byta ut och ändra under handlingens gång.
  • När kunden har plockat ihop alla sina produkter och vill slutföra sin handling visas hur på ett överskådligt sätt hur man kan välja butik. Kunden ser då även vad det kostar och hur många produkter som blivit ersatta.
  • Det kostar ingenting att använda sig av sajten utan man betalar som vanligt direkt till den matleverantör man slutligen valt med hjälp av Nätsmarts information: När kunden är klar och går till ”kassan” skickar Nätsmart kundens matkasse till den butik kunden själv valt och där slutför denne sitt köp på deras webbutik.
  • Nätmat förmedlar enbart kundens kasse och hanterar därför inga pengar eller transaktioner.