Nytt plocksystem effektiviserar Icabutiks e-handel

Ica Maxi Lindhagen har kört e-handel sedan 2011, men först 2015, när ett nytt plocksystem infördes fanns kapacitet att utöka e-handelserbjudandet.

 

Butiken har i snart två år använt sig av Cub Business Systems click and collect-system för kunder som köper mat online. Systemet har på många sätt bidragit till att de kunde effektivisera sitt arbete och erbjuda kunderna den bästa servicen online, skriver fri Köpenskap.

”Vi har blivit mer effektiva. Vi hinner därför med att plocka fler ordrar och kan därmed ta emot fler kunder eftersom det finns utrymme till det”, säger Lisa Rister, försäljningschef online i ett pressmeddelande.

Redan 2011 erbjöd Ica Maxi Lindhagen en onlinehandelslösning för företagskunder och har sedan dess utökat verksamheten även för privatpersoner. Förra året började de använda Cubs plocksystem för e-handel och kan numera hjälpa ännu fler kunder.

 

Förbättrade plocklösningar

Den tidigare plockösningen gick ut på att onlineplockarna gick runt med papper och plockade en order i taget.

”Om vi hade lika många ordrar när vi hade papperssystemet, då hade vi behövt mycket mer personal. Idag jobbar vi mer effektivt, då vi har anpassat vårt plockvarv i en logisk följd efter hur butiken är uppbyggd”, säger Mats Larsson, handlare.

Onlinepersonalen har som mål att plocka minst tre artiklar per minut och har ett snittantal på 295 plockade artiklar i timmen. Genom en utförlig plockstatistik kan de möta en hög orderfrekvens. De valde bland annat att börja plocka varor i tre olika zoner; kyl, torrvara (kolonial) och frys.

 

Följer och stöttar

Varje anställd kan då plocka ordrar till flera olika kunder samtidigt inom samma zon. Som ansvarig för onlinesegmentet har Lisa även möjlighet att stötta sina medarbetare genom att följa deras personliga plockstatistik.

”Om jag ser att någon av mina kollegor har hamnat efter och inte plockar lika snabbt, kan jag fråga om det är något som känns svårt. Det här skulle kunna bero på att det finns en osäkerhet vid val av ersättningsvara, då kan vi hjälpas åt för att bli så bra som möjligt”, Lisa Rister.

 

Källa: Fri Köpenskap