Så möter du konkurrensen från den digitala handeln

Martin Moström är strategisk rådgivare på Retailhouse och som föreläsare talar han bland annat om ”Shopper Marketing” som handlar om hur man bemöter kunderna i en handel som präglas av allt starkare konkurrens från den digitala handeln. Detta innebär också att handeln behöver utveckla nya arbetsroller.

Hittills är det mest detaljhandeln som har mötts av konkurrens från en e-handel som tar allt fler marknadsandelar men även dagligvaruhandel växer på nätet som Livsviktigt skrivit om tidigare. Men hur ska handlarna förhålla sig i ett allt mer digitalt klimat?

Martin Moström på Retailhouse håller inspirationsföreläsningar om just detta och har även skrivit en krönika i Fri Köpenskap där han listar fem nya butiksroller som behövs för att möta den handelns förändring i takt med digitaliseringen.

Social mediaspecialist

En av dessa nya medarbetare kan vara en ”Social mediaspecialist”. För att den fysiska butiken ska kännas modern och uppdaterad krävs att den syns i sociala medier. Han nämner bland annat facebook som en viktig plattform att synas på men också för att driva trafik och kommunicera med kunderna.

Butiksskådespelare

En annan roll är ”Butiksskådespelare” som ska kunden en upplevelse i butiken och inte bara ett hej och ett köp.

”De måste få en upplevelse som gör att det känns värt att komma till butiken. Flera butiker är idag inspirerade av ICA:s reklamfilmer och har skapat egna dokusåpor som går i sociala medier. Dessa kan även vävas in i butikens fysiska värld.”, skriver han i Fri Köpenskap.

Temaregissör

Ytterligare en roll är den som ”Temaregissör”. Tanken är att i framtiden bygga butiken utifrån aktuella teman som högtider och intresseområden som vegetarisk mat, hälsa eller miljö. Temat ska genomsyra butiken såväl fysiskt som digitalt och erbjuda spännande produkter, erbjudanden och kunskap.

Dataanalytiker

En fjärde roll kallar han för ”Dataanalytiker”. Denne ska analysera den data som kommer in från kunderna om hur de rör sig i butiken, vad de uttrycker i sociala medier och på hemsidan. Detta för att kunna skapa aktiviteter som driver trafik och ökar snittköpen som i sin tur kan hålla nere marknadsföringskostnaderna.

Måltidsutvecklare

Den femte och sista framtida yrkesrollen för butiker är ”Måltidsutvecklare” och den har han med eftersom resturangbranschen växer mer än daglivaruhandeln. Kunderna vill ha mer färdiglagat så butikerna behöver bli bättre på att ta fram måltidslösningar och bli ett slags mellanting mellan butik och restaurang.

”Här kan butiken hämta inspiration från snabbmatskedjor, restauranger och servicebutiker.”, skriver Martin Moström.

Källa: Retailhouse, Fri Köpenskap

Bild: Retailhouse

Bildtext: Inspirationsföreläsning inom Shopper Marketing med syfte att höja medvetenheten och kunskapen kring Shopper och Retail.