Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

I Norge är appen känd som Coopay, som man som kund använder för att scanna varor i butiken med sin mobil. Därefter betalar man via mobilen i kassan. I Norge har appen gjort succé och nu är den på väg till Sverige.

Mobillösningen är framtagen av det svenska bolaget Datema som kallar tjänsten för Easyshop. I Norge har den gjort succé i Norska Coops butiker under namnet Coopay. Och det var coronaepidemin som blev genombrottet för Coop Norges mobila kontaktlösa betallösning Coopay .

Över 200 000 kunder har börjat att använda tjänsten. I vissa enskilda butiker är användningen uppe i 20-30 procent, har norska Dagligvarehandelen rapporterat. I Coopay går det att lägga in flera olika bankkort och enkelt byta mellan dem när QR-koden skannats i kassan.

Framgångarna i Norge har skapat intresse även i andra länder. Enligt Datemas marknadschef Jan Herrström har förfrågningar kommit från dagligvarukedjor i Finland, Ryssland, Tyskland, Holland, England, Irland, Italien, Danmark och de baltiska länderna. Likaså från kedjor i Sverige.

– Flera av de större svenska dagligvarukedjorna har visat intresse och vill testa och lansera den här typen av självskanningslösning och det redan under 2020, kommenterar Jan Herrström.

Förutom att skanna och betala är det även möjligt för kunden att lägga in sin shoppinglista, få kunderbjudanden, läsa fördjupad information om en specifik vara och hitta var exakt i butiken en specifik vara finns genom en kartfunktion.

Dessutom är appen direkt kopplad till kassalösningen för dynamisk prissättning.

För personalen finns det en mängd back end-lösningar som redan är förberedda i applikationen, exempelvis inventering.

– För dagligvarubranschen innebär det här stora ekonomiska besparingar och att medarbetare kan flyttas från ett monotont kassaarbete till att istället hjälpa kunderna. Självskanningsslösningen fungerar även inom andra delar av detaljhandeln, säger Jan Herrström.

En annan fördel med Easyshop är att kunderna inte bara slipper kassaköer, utan också nära kontakt med konsumenter och butikspersonal vilket minskar smittspridningen i coronatider.

Källor: Fri Köpenskap, Datema

Foto: Datema