Svenska etiketter säkrar kylkedja i finska butiker

Lidl blir den första aktören i Finland, som säkrar kylkedjan för färskvaror med hjälp av smarta etiketter från Gävleföretaget Tempix.

Etiketterna, som innehåller en liten mängd vätska, kommer att sitta på förpackningarna bredvid produktens streckkod. Vätskan reagerar på temperaturförändringar och om den kylda varan är för varm under för lång tid expanderar vätskan och förstör streckkoden.

– Streckkoden blir då oläslig för våra kassaapparater och produkten kan inte säljas, om kylkedjan brutits, säger Thomas Heinrichs, inköpschef Lidl Finland i ett pressmeddelande.

De smarta etiketterna ska bevaka kvaliteten på kylkedjan för Lidls färska fisk och göra den enklare att kontrollera. Även produktsäkerheten ökar med dessa etiketter.

– Förpackad fisk är minst lika färsk, som fisk köpt från fiskdisken, dessutom så skyddas förpackad fisk från föroreningar vid alla tidpunkter och sista förbrukningsdagen är tydligt markerad. Med smarta etiketter kan konsumenten nu också vara säker på att kylkedjan verkligen är obruten, säger Thomas Heinrichs.

Lidl har redan börjat använda de smarta etiketterna på färsk laxfilé av det egna varumärket ”Isokari”. Lidl har 172 butiker i Finland och visionen är att alla ”Isokari”-förpackningar med fisk i alla butiker ska förses med den smarta Tempix-etiketten.

Den smarta Tempix-etiketten, som förstör streckkoden om kylkedjan brutits, lanserades första gången år 2006. Företaget Tempix har sedan dess arbetat hårt med att marknadsföra och introducera sin smarta teknik på marknaden. Tempix har världsomfattande patent för kvalitetssäkring av kylkedjor för livsmedel, medicin och andra produkter.

Källor: Tempix, Lif

Foto: Tempix