Svenskmärkning i topp i ny attitydmätning

Svenska folkets intresse för ursprung är rekordhögt, i Demoskops nya mätning når ursprungsmärkningen ”Från Sverige” sin högsta notering någonsin. På knappt tre år har märket gått från 0 till 84 procent kännedom, en rekordsnabb klättring på kännedomslistan.

Matens ursprung – var maten kommer ifrån – blir allt viktigare för svenska konsumenter. Märkningen Från Sverige omfattar hela kedjan från gården fram till tillverkning och förpackning av livsmedlen. Idag finns det cirka 9 200 Från Sverige-märkta produkter från fler än 170 företag och antalet ökar stadigt.

– Svenska folket har snabbt fått förtroende för ursprungsmärkningen Från Sverige. Intresset för ursprung växer kraftigt varje år, konsumenter vill verkligen veta vad de äter och varifrån maten kommer. Vi är stolta och glada över resultatet av undersökningen, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning AB.

Högt förtroende

Förtroendet för märket är mycket starkt, 78 procent av de som känner till märket har ett högt förtroende. Svenska folket är också noga med att maten är svensk.

– Hela 90 procent anser att en svensk livsmedelsindustri är viktig, mer än 70 procent menar att köttet ska vara svenskt och det syns även en tydligt växande positiv attityd till ägg, mejeriprodukter, grönsaker och spannmålsprodukter med svenskt ursprung.

Bra för miljö och klimat

Skälen till ursprungsmärkningens framgångar är flera, de svenska bönderna och odlarna är viktiga anledningar att välja svenskt. Undersökningen visar också att 70 procent uppfattar svenska livsmedel som bra även ur klimat och miljösynvinkel, vilket är en glädjande utveckling.

För unga konsumenter är miljö och klimat det klart viktigaste skälet att välja svenska livsmedel. Men inte till vilket pris som helst, lågt pris har störst betydelse för just unga vuxna. Barnfamiljer är däremot beredda att betala något mer för svenskt.

Underlättar vid val av vara

En vara som bär Från Sverige-märket har genomgått en godkännandeprocess och revisioner görs hos företagen med hjälp av fristående certifieringsorgan för att kontrollera att reglerna följs. Det är en viktig grund för förtroendet.

– Ursprungsmärkningen ska också vara lätt att hitta och vara tydlig, fortsätter Maria Forshufvud. Tre av fyra konsumenter tycker att märkningen underlättar när de handlar mat, det är ett gott betyg.

Källa: Svenskmärkning

 

Demoskop attitydmätning

Svenskmärkning AB administrerar ursprungsmärkningen Från Sverige och har nyligen låtit undersökningsföretaget Demoskop genomföra en undersökning om svenska folkets inställning till matens ursprung. Undersökningen genomfördes 29/1-5/2 2019 och omfattar 1008 intervjuer i ett befolkningsrepresentativt urval av svenska allmänheten över 18 år.

Fakta | Märket ”Från Sverige”

Märket ”Från Sverige” är en frivillig ursprungsmärkning som gör det enklare att hitta svenskproducerade livsmedel, råvaror och växter i butiken. Märket används på produkter som uppfyller Svenskmärkning ABs kriterier: odlad, född och uppväxt, förädlad och förpackad i Sverige.

Det förtydligande märket Kött från Sverige används på kött och charkuterier och mejeriprodukter kan både använda märket Mjölk från Sverige och Från Sverige. Märkningen är ett svar på konsumenternas ökade efterfrågan på svenskproducerade livsmedel, och bidrar till att säkra tillgången på svenska råvaror för framtiden.