Tre av tio varor är EMV

Handelns egna märkesvaror (EMV) står för en allt större del av butikernas sortiment. På tio år har EMV ökat med närmare 50 procent i värde. Idag är 3 av 10 varor som säljs i dagligvaruhandeln en EMV-produkt.

Det visar DLFs undersökning Handelns egna märkesvaror 2018, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.

Sedan 2007 har handelns egna märkesvaror ökat från 23,7 procent till närmare 30 procent i volym. Värdet har stigit från 17 procent till drygt 25 procent under samma period. Ökningen det senaste året har uppgått till knappt en procent i volym och detsamma i värde.

Lidl har högsta EMV-andelen

Lidl toppar listan över kedjor med högst EMV-andel med 88 procent mätt i volym. Därefter följer Lilla Coop (35 procent), Hemköp (35 procent) och Willys (33 procent).

Djupfrysta bär vanligast som EMV

De varugrupper som är vanligast som EMV är djupfrysta bär med 89% i volym, makrill och sardiner i konserv (79 procent) samt djupfryst potatis och nektar som bägge har 76 procent volymandel. Tittar man på varugruppernas värdeandelar ser listan mycket snarlik ut.

Källa: DLF

Foto: Axfood

Läs mer:

Fakta i urval från DLFs rapport Handelns egna märkesvaror 2018

EMV-utvecklingen 2007-2018