Willys öppnar mobila Hämta-stationer vid bensinmackar
Willys öppnar mobila Hämta-stationer i samarbete med Circle K-mackar. Detta för att möta den ökade efterfrågan inom näthandel av mat.
Sedan corona-pandemin startade har det varit högt tryck på Willys e-handel – så högt att det periodvis har varit svårt att hitta lediga tider för beställning. Redan tidigare har Willys automatiserade Hämta-stationer i anslutning till flera av sina butiker, där kunden hämtar ut sina matkassar direkt ur kyl- och frysskåp med hjälp av en kod. Som ett led i att ge ännu fler kunder möjlighet att e-handla öppnar Willys Hämta-stationer på fyra Circle K-stationer i Stockholmsområdet: Frescati, Bandhagen, Märsta och Tumba.
– Vi vill testa nya sätt att göra det möjligt för fler att e-handla mat. Samtidigt som man hämtar sina matkassar kan man passa på att tanka, tvätta bilen eller köpa något gott att äta. Det tror vi kan underlätta i vardagspusslet, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.
Senaste siffrorna från Dagligvaruindex visade att e-handelsförsäljningen av livsmedel ökade med 101,2 procent i april. Allra mest ökade Click & collect, det vill säga upphämtning av matkassar i butik. Medan hemleverans ökar med 56,8 procent så ökar upphämtning med hela 188,1 procent.
I en färsk Sifo-undersökning, som gjorts på uppdrag av Willys, uppger 10 procent av kunderna att de handlar mer mat på nätet efter att Corona-pandemin bröt ut. Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet har dubblerats. Nästan 1 av 10 uppger att de kommer att fortsätta att handla mat på nätet oftare och 30 procent uppger att anledningen till det är att de vill undvika att träffa andra människor.
Källa och foto: Axfood
Fakta | ur undersökningen från maj 2020
10% av kunderna att de handlar mer mat på nätet efter att Corona-pandemin bröt ut.
- 9% av kunderna uppger att de kommer att fortsätta handla mat på nätet oftare även framöver.
- 30% uppger att anledningen till att de kommer att handla på nätet oftare är att de vill undvika att träffa andra människor.
- Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet har ökat från 4 till 8% sedan Corona-pandemins utbrott. Andelen som uppger att de gör alla eller nästan alla sina matinköp via nätet har ökat från 2 till 5%.
- 30% uppger att de handlar mat mer sällan sedan Corona-pandemin bröt ut.
- 8% uppger att de lägger mer pengar på mat nu.
- Torrvaror (mjöl, flingor etc), frysta varor (frysta grönsaker, kött, fisk etc) och färska frukter och grönsaker är det som svenskarna uppger att de handlar mer av efter att Corona-pandemin bröt ut.