Zeina startar livsmedelsmärke

Matprofilen och bloggaren Zeina Mourtada startar ett livsmedelsvarumärke tillsammans med företagsgruppen Evanoff Group som bland annat står bakom Paolo Robertos italienska livsmedelsvarumärke “Paolos”.

Zeina Mourtada, även känd under namnet “Zeinas Kitchen” i sociala medier har på kort tid blivit en av Sveriges största och mest inflytelserika matprofiler med en av landets mest besökta matbloggar och drygt 145 000 följare på Instagram.

Det nya varumärket och de första produkternas lanseras i dagligvaruhandeln under första halvåret 2020. Vad det nya varumärket skall heta och vilka produkter som kommer att lanseras är i dagsläget inte officiellt utan presenteras först senare i år.

– Den här satsningen tillsammans med Evanoff Group är bland det roligaste jag gjort. Jag är otroligt förväntansfull över att få börja utveckla mina egna livsmedelsprodukter och ser fram emot att få dela de smaker jag och mina följare älskar, säger Zeina Mourtada.

År 2018 fick Zeina ta emot det prestigefyllda “Stora Matpriset” som årligen utses av Sveriges största mattidning Allt om Mat. Stora Matpriset har delats ut sedan 1986 till en person eller organisation som gjort en bestående insats för den svenska matens standard och kultur.

– Zeina är en fantastiskt stark profil och hennes genomslag i mat-Sverige de senaste åren saknar motstycke. Att Evanoff Group tillsammans med Zeina får bygga upp ett helt nytt varumärke inom dagligvaruhandeln med inriktning på mat från Mellanöstern känns väldigt spännande och helt rätt i tiden, säger Dani Evanoff, VD på Evanoff Group.”

Zeina har givit ut två bästsäljande kokböcker hos Bonnier Fakta, debutboken “Zeinas Kitchen – Recept från Mellanöstern” och den nyligen lanserade “Zeinas Green Kitchen – Gröna recept från hela världen”. Böckerna toppar försäljningslistorna inom kategorin kokböcker i Sverige.

Zeina Mourtada är 37 år och är bosatt i Sollentuna utanför Stockholm med man och tre barn. Zeina kom till Sverige som 4-åring och har sitt ursprung i Libanon.

Källa och foto: Evanoff Group